Japoński samuraj niechciany w USA, czyli dlaczego Nissan Skyline R34 jest nielegalny w Stanach Zjednoczonych
Źródło: http://www.larutadelsorigens.cat
Nissan
Skyline R34, młodszy brat takich modeli, jak R33 czy R32 był produkowany w
Japonii w latach 1998-2002. Duży wpływ na popularność tego samochodu w Stanach
Zjednoczonych, jak i na świecie, miał film „2
Fast 2 Furious” czyli znane polskiej widowni jako „Za szybcy, za wściekli”.
Źródło: https://en.wikipedia.org
Piękny
srebrny Nissan prowadzony przez Paula Walkera grającego Briana O’Connera z
pewnością zachwycił i zachwyca do dziś nie jednego fana motoryzacji, siedzącego
przed ekranem. Wzrost zainteresowania autem doprowadził do tego, że ludzie
chcieli się stać posiadaczem modelu R34. W Stanach Zjednoczonych, jednak nie
jest to takie łatwe, ponieważ modele Skyline są uznawane za nielegalne.
Źródło: https://carhoots.com
Istnieją
teorie, że Skyline jest niedostępny ze względu na moc samego auta, które może
mieć pod maską ponad 300 koni mechanicznych. Dodatkowymi rzekomymi czynnikami
miała być modyfikacja samochodu, pozwalająca na uzyskanie jeszcze większej mocy
pod maską, a także fakt, że policja miałaby problem ze złapaniem takiego auta.
Prawda
jest jednak inna. Rozchodzi się tutaj o dwa główne czynniki, które się ze sobą
łączą. W 1988 roku amerykański rząd wprowadził w życie ustawę Motor Vehicle
Safety Compliance Act, zawierającą regulacje dotyczące bezpieczeństwa, które
muszą być przestrzegane w pojazdach poruszających się w USA. Ten akt prawny
wprowadzono, aby zredukować sprzedaż importowanych samochodów szarej strefy.
Problemem
modelu R34, jak i jego poprzedników, jest to, że auto nie spełnia standardów
amerykańskich jeśli chodzi o bezpieczeństwo i emisję spalin. Dlaczego? Tutaj
pojawia się drugi czynnik, modele te nie były po prostu stworzone na rynek
amerykański.
Jednak
na ulicach USA można spotkać R34. Część jest na tyle odważna i posiada to auto nielegalnie, co skutkuje tym, że gdy policja
złapie taką osobę skonfiskuje jej samochód, który potem zostanie zniszczony,
tak jak na filmiku poniżej. Główną strefą takiego niebezpieczeństwa jest w
szczególności Kalifornia.
Jednak
ci Amerykanie, którzy chcą przestrzegać prawa, a jednocześnie korzystać z
dobrodziejstw samochodu, po prostu się dostosowują do zasad i importując
Nissana z wprowadzonymi do auta potrzebnymi poprawkami, które pozwolą na jego legalne
użytkowanie. Ciekawą rzeczą jest to, że auta, które mają więcej niż 25 lat są
uznawane przez amerykański rząd za antyki, co pozwala na ominięcie problemów z
restrykcyjnymi zasadami. O ile np. model R32 może już być uznawany za antyk,
tak R34 musi jeszcze trochę poczekać. Jednak trzeba pamiętać, że nie jest to
tanie przedsięwzięcie - Skyline R34 potrafi kosztować nawet ok. 300 tys. zł, do
czego dochodzi jeszcze cena importu oraz spełnienie restrykcyjnych przepisów
Motor Vehicle Safety Compliance Act, co generuje daje kolejne wydatki.
Czy
posiadanie Skyline’a w Stanach Zjednoczonych jest możliwe? Owszem jest, jednak
trzeba brać pod uwagę, ile wysiłku i pieniędzy trzeba przeznaczyć, aby tym
pojazdem poruszać się legalnie po amerykańskich drogach.
Jakub Kuruc
Bardzo ciekawy wpis. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńSkąd te pochlebne komentarze o artykule napisanym na kolanie? XD Jakie normy? Co trzeba poprawić? Ten artykuł jest o niczym.
OdpowiedzUsuń