Kanadyjska wielokulturowość
Kanada to państwo, którego system polityczny i społeczny przez wielu
uważany jest za wzorcowy. Obecna polityka rządu w zakresie etniczności,
migracji i szeroko pojętej kultury sięga czasów premiera Pierre’a Elliotta Trudeau.
Encyklopedia PWN definiuje pojęcie wielokulturowości jako rodzaj systemu,
panujący głównie w społeczeństwach rozwiniętych, wieloetnicznych, przede
wszystkim imigranckich. Oznacza to model społeczny, gdzie społeczeństwo powinno
cechować się występowaniem grup o różnym pochodzeniu i wyznających odmienne
systemy normatywne. Za przykład posłużyć mogą[1] Stany
Zjednoczone czy właśnie Kanada.
Według Daniela Hays’a, Przewodniczącego Senatu Kanady w latach 2001-2006,
wielokulturowość polega na uczestnictwie mniejszości w kulturze całego narodu
poprzez pielęgnowanie etnicznych zachowań związanych z tradycją czy językiem[2]. Uważam
jednak, że niekiedy jest ona niestety przyczyną nierówności społecznych lub
wykluczenia, ale generalnie wielokulturowość zdaje się być zjawiskiem
pozytywnym, dającym wiele swobód i praw
mniejszościom, skutkując w zadowoleniu społeczeństwa z życia w danym kraju. Stanowi
ona też pewnego rodzaju wyzwanie dla polityków. Kanada radzi sobie w tym
aspekcie bardzo dobrze. Wielokulturowość jest tutaj unormowana prawnie, między
innymi przez Kanadyjską Kartę Praw i Wolności, która będąc częścią Konstytucji zapewnia
takie prawa jak wolność słowa czy wyznania, ale także gwarantuje zróżnicowanie
kulturowe oraz poszanowanie praw do kultywowania swego języka, zapewniając
również możliwość nauczania języków mniejszości w szkołach[3].
Państwo kanadyjskie zawdzięcza swoje powstanie właśnie imigrantom, którzy
przybyli do Ameryki z Europy, przede wszystkim ze Zjednoczonego Królestwa oraz
z Francji, i zakładali stałe osady na początku XVII wieku. To właśnie
pojawienie się wymienionych narodowości stało się przyczyną do wprowadzenia w
Kanadzie dwujęzyczności, która daje obywatelom możliwość porozumienia się w
różnego rodzaju instytucjach w języku (przynajmniej) angielskim oraz
francuskim. Później zaczęli docierać tam kolejni imigranci, którzy przynosili
ze sobą swoje własne kultury.
Kolejne wieki, w których imigracja wciąż trwała, spowodowały wprowadzenie
w 1971 roku polityki wielokulturowości, co sprawiło, że Kanada stała się
pierwszym takim państwem na świecie. Jak pisze profesor Anna Reczyńska, "wielokulturowość
sięga jednak wcześniejszych czasów, kształtowana przez relacje pomiędzy różnymi
grupami etnicznymi".[4] Obecnie
kraj zamieszkuje ponad dwieście takich grup, a imigranci lub ich dzieci stanowią
41% liczby ludności[5]. Owa polityka
wielokulturowości ma na celu wspieranie grup kulturowych w utrzymywaniu i
rozwijaniu ich tożsamości, wspieranie ich w uczestnictwie w społeczeństwie
kanadyjskim, promocję wymiany twórczej pomiędzy wszystkimi grupami kulturowymi
oraz pomoc dla imigrantów w nauce przynajmniej jednego z urzędowych języków
kraju.
Powstała także Kanadyjska Ustawa o Wielokulturowości, która daje osobom
różnego pochodzenia możliwość równego udziału w społeczeństwie. Do ludności
rdzennych czy mniejszości etnicznych docierają media takie jak prasa, telewizja
czy radio, często podając informacje i programy w językach etnicznych.
Popularne są tak zwane community radio,
które nadają dla małych społeczności i są właśnie przez ich członków
organizowane i prowadzone[6].
15% z zawartości takich audycji musi być
wypowiedziami słownymi, pochodzącymi z lokalnych społeczności. Jeśli zaś chodzi
o muzykę, 5% z całości powinno zawierać mniej znane utwory lub gatunki, z czego
12% musi być kanadyjskie, a tylko niewielki odsetek to, zgodnie z restrykcjami,
piosenki uznawane za „hity” na listach przebojów Billboard’a.
Jeśli chodzi o natives, czyli
Indian, Metysów i Innuitów, w ostatnich dekadach XX wieku zostały zapoczątkowane
procesy odzyskiwania przez nich pozycji w tym wieloetnicznym społeczeństwie.[7]
Z danych raportu urzędu statystycznego StatsCan na 2006 rok wynika, że na
31 milionów mieszkańców tego wielkopowierzchniowego państwa, tylko 10 milionów
Kanadyjczyków określało swoje pochodzenie jako kanadyjskie[8].
Nieco więcej uważa się za osoby z Wysp Brytyjskich, również sporo – z Francji.
20 procent ludności urodziło się poza granicami swojego obecnego miejsca
zamieszkania[9]. Warto również wspomnieć o
tak zwanych visible minorities,
których przedstawiciele stanowią około 16%[10].
Osoby te, według kanadyjskiego rządu to takie, które można rozpoznać wizualnie
jako nie należące do tak zwanej rasy kaukaskiej (wg koncepcji typologii rasowej
Hooton’a), z pominięciem ludności rdzennej. Do visible minorities zaliczyć
można między innymi Chińczyków, którzy stanowią równocześnie największą grupę należącą
do tej wyodrębnionej przez rząd mniejszości.
Wielokulturowość objawia się w różnych dziedzinach życia. Jednym z jej
efektów jest struktura religijna, gdzie przeważająca część, bo około 67 procent
społeczeństwa wyznaje religię chrześcijańską. Ponad 3 procent to wyznawcy islamu,
hinduizmu czy buddyzmu, pochodzący głównie z Azji. Co ciekawe i wyjątkowe,
prawie jedna piąta Kanadyjczyków nie identyfikuje się z żadną religią[11]. Dane
te były aktualne na rok 2011, myślę, że w związku z imigracją z krajów
nieeuropejskich, o której często możemy usłyszeć w mediach, wzrósł odsetek
ludzi wyznających religię inną niż chrześcijańska. Wielokulturowość świetnie
zaobserwować można w wielkich kanadyjskich metropoliach, takich jak Toronto,
Montreal czy Vancouver. To właśnie tam osiedla się większość przybyszów.
Kanadyjskie społeczeństwo, mimo, że
zdecydowanie bardziej otwarte niż choćby społeczeństwo polskie, wciąż ma
niekiedy problemy z wielokulturowością. Dzieli się na jej zwolenników i
przeciwników, jednak ci drudzy wydają się mniej widoczni. Społeczeństwo Kanady coraz
wyraźniej przypomina model wspólnoty politycznej niż narodowej.[12] Na
pewno wiele w tej sprawie robi obecny premier, Justin Trudeau z Liberalnej
Partii Kanady, który zyskał przychylność ludzi nie tylko w samej Kanadzie, a
swoimi słowami, a co najważniejsze – działaniami, takimi jak przyjmowanie w
obecnej sytuacji uchodźców, pokazuje, że wielokulturowe państwo to dobre
rozwiązanie, którego Kanada powinna się trzymać i z którego powinna być dumna.
Zuzanna Żurowska
[1]Wielokulturowość,
[w:] Encyklopedia Powszechna PWN, http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/wielokulturowosc;3995791.html
[dostęp: 12.12.2016].
[2]Wielokulturowość w
Kanadzie, "Gazeta
Uniwersytecka UŚ", nr 7 (107), kwiecień 2003, http://gazeta.us.edu.pl/node/216721
[dostęp: 12.12.2016].
[3]Konstytucja Kanady, http://libr.sejm.gov.pl/tek01/txt/konst/kanada-c2-1.html
[dostęp: 12.12.2016].
[4]A. Reczyńska, Early multicultural
experiences on the Canadian prairies, [w:] Towards Critical
Multiculturalism: Dialogues between/among Canadian diasporas, red. E. Bujanowska,
M. Gabryś, T. Sikora, Kraków: PARA, 2011, s. 65.
[5]M. Gabryś, Społeczeństwo Kanady, http://www.iaisp.uj.edu.pl/documents/1479490/11527746/Spo%C5%82ecze%C5%84stwo%20Kanady%202014.pdf
[dostęp: 12.12.2016].
[6]The
National Campus and Community Radio Association, About C/C Radio, http://www.ncra.ca/about-cc-radio
[dostęp: 12.12.2016].
[7]M. Kijewska-Trembecka,
Kanada na przełomie XX i XXI wieku, Kraków: Księgarnia Akademicka, 2013,
s.162.
[8]Population by selected ethnic origins, by
province and territory, Statistics Canada, http://www.statcan.gc.ca/tables-tableaux/sum-som/l01/cst01/demo26a-eng.htm
[dostęp: 12.12.2016].
[9]M. Kijewska-Trembecka,
Kanada na przełomie XX i XXI wieku, s.167.
[10]Visible minority population, by province and
territory, Statistics Canada, http://www.statcan.gc.ca/tables-tableaux/sum-som/l01/cst01/demo52a-eng.htm
[dostęp: 12.12.2016].
[11]M. Kijewska-Trembecka, Kanada
na przełomie XX i XXI wieku, s.171.
[12]Ibidem, s.162.
Komentarze
Prześlij komentarz